En la mesura que va avançant el confinament, ens adonem del poc acostumats que estem a fer la nostra vida tancats a casa. Si bé els nens poden estar entusiasmats en tenir els pares cada dia de la setmana a la seva disposició, pels adolescents, la idea d’estar reclosos a casa els pot semblar un malson.

Just en el moment vital en què lluiten per deixar enrere el món infantil i entrar en el món adult, queden privats de tot allò que té a veure amb poder expressar la seva nova independència. Aquest és el principal motiu pel qual el tancament els pot resultar més molest que als que estem en altres etapes de la vida. Què podem fer, doncs, perquè la convivència sigui més fluida?

1. Reconèixer la seva frustració

Davant l’impossibilitat de fer el què el seu cos els demana – és a dir, sortir en cerca dels amics – molts joves poden entendre la restricció com si vingués imposada pels pares. En conseqüència poden sentir-se poc compresos i per tant profundament molestos.

Davant la seva ràbia, és important que pensem que no està dirigida a nosaltres, sinó que és el resultat de la impotència de no poder fer allò que senten necessari.

Posar-nos al seu lloc i reconèixer que la situació és difícil per ells, pot ajudar a mitigar la seva frustració. Escoltar-los, validar els seus sentiments, i preguntar-los si podem fer alguna cosa perquè estiguin millor promou que se sentin acompanyats i que acceptin més fàcilment el confinament.

2. Crear hàbits

En aquesta situació, en què el temps transcorre sense les rutines habituals, crear un horari pot ajudar que els joves sentin que van avançant i fent petits progressos. Es pot organitzar un cronograma realista que inclogui el treball de l’escola, descansos, moments per socialitzar, fer exercici i entretenir-se.

Treure’s el pijama i posar-se roba còmoda afavoreix que iniciem el dia amb empenta. És normal que els costi concentrar-se, i que el rendiment sigui més baix que de costum. Pot fer sentir bé als joves que els reconeguem que és més difícil estudiar sols a casa que acompanyats del grup de classe i dirigits pels professors; així com que expressem la nostra confiança en la seva capacitat per fer-ho. Per altra banda, per facilitar la seva concentració podem pactar amb ells un horari d’ús del telèfon i d’accés a la nevera.

Per poder treballar bé, és imprescindible estar descansat. Fer una estona d’esport cada dia pot ajudar als joves a destensar-se i, per tant a agafar i mantenir el son. Se’ls pot encoratjar a què triïn una activitat que els agradi – ioga, aeròbic, kickboxing – perquè ho realitzin individualment o bé proposar alguna activitat física en família.

3. Permetre que tinguin espai personal

Perquè els adolescents puguin satisfer – en la mesura del possible – el seu desig d’autonomia en el període de confinament, pot ser d’ajuda permetre que passin més temps sols en les seves habitacions. Així mateix, donat que els amics solen ser el centre de la seva vida, és aconsellable que ens mostrem flexibles amb el temps dedicat a les xarxes socials.

Si l’horari esmentat, s’organitza de manera conjunta, incloent-hi les seves necessitats, els joves tindran la possibilitat de viure aquest moment de manera més harmònica i fins i tot beneficiar-se de la pausa de la vida ordinària.

 

No hi ha cap resposta

Deja una respuesta