Des del segle XX, a partir de la primera crisi del petroli s’ha instaurat en uns 70 països canviar l’hora dels rellotges per estalviar electricitat, aprofitant l’energia solar. L’energia renovable més important. Amb aquesta iniciativa, es va aplicar una normativa en els països de la Unió Europea que consisteix a avançar una hora el rellotge l’últim diumenge de març i retrocedir-la l’últim diumenge d’octubre.

Per tant, aquest diumenge dia 28 de març les 2:00 seran les 3:00 hores. Però, com pot afectar l’hora en el rellotge biològic? Segons els estudis de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) demostren que pot provocar trastorns en el son sobretot en els més petits de la casa, sent el diumenge a la nit el canvi més notori.

Aquesta petita alteració en l’hàbit del son pot tardar uns dies a recuperar el ritme normal. També, pot afectar a l’estat d’ànim provocant irritabilitat i canvis en l’apetit, especialment en els nadons. Un consell per reduir l’impacte del canvi horari és avançar, una mica, uns dies abans les rutines i aprofitar aquest fet important per explicar-los el canvi d’estació.

Hem de tenir sempre present l’estalvi i reciclatge en la mesura del possible, independentment d’aquest fet. I, aprofitem aquesta entrada al blog per donar-vos una guia per educar l’hàbit del son.

A partir dels 6 mesos el nen ha de ser capaç de:

  • Anar al llit alegre i sense plorar.
  • Iniciar el son per si mateix.
  • Dormir entre 10 i 12 hores.
  • Fer-ho al seu bressol i sense llum.

Per aconseguir aquesta realitat, hem de tenir clar:

  • Els primers 4 mesos el nadó dorm en períodes de 3-4 hores durant tot el dia.
  • A partir dels 4 mesos s’estableix el ritme biològic de 24 hores amb son nocturn que progressivament serà més llarg.
  • Hem d’ensenyar al nostre fill a distingir el dia de la nit amb estímuls externs (llum-foscor, soroll-silenci, etc.).
  • El nen/a ha d’anar al llit despert i aconseguir adormir-se sol/a sense companyia.
  • Podem deixar-li al llit un objecte extern (peluix) que li farà companyia tota la nit.
  • Establir una rutina en el moment d’anar a dormir com pot ser el bany, jugar una mica o llegir un conte.
  • Anar a dormir sempre a la mateixa hora. Millor al voltant de les 20:30 hores.
  • Acomiadar-nos del nen amb un “bona nit”, “que descansis bé”, “que tinguis un bon somni”, un petó, etc.
  • No hem de permetre que comenci el son als braços, al nostre llit, al sofà, etc.

Reeducar l’hàbit del son:

  • Ha d’iniciar-se en el moment que els dos pares i adults de la casa estiguin d’acord.
  • Crear un ritual al voltant de l’acció d’anar a dormir (cantar, explicar contes, etc.).
  • Els pares han de sortir de l’habitació abans que el nen estigui adormit.
  • Si el nen plora, els pares han d’entrar en petits intervals de temps per donar-li confiança, però sense agafar-lo en braços, fins que el nen s’adormi.

Per més informació:

Una resposta

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.