El nen, en néixer, es troba immers en un món de sensacions, imatges, olors, sabors, textures, que rep a través dels òrgans sensorials i que a poc a poc anirà descobrint, sobretot, a través del joc.
Els processos sensorials en els aprenentatges del nen són molt importants. La intel·ligència es desenvolupa a partir d’informacions sensorials i exploracions motrius des dels primers mesos de vida. Per això, és convenient estimular i exercitar els sentits, per tal de millorar el món cognitiu del petit, proporcionant un ambient ric en estímuls auditius, visuals, tàctils…
Els sentits estan preparats per rebre informació de l’entorn, encara que no funcionen perfectament des del naixement. Alguns, com l’oïda, estan bastant desenvolupats en néixer i d’altres, com la vista, progressen durant els sis primers mesos. Veient, tocant, olorant i explorant l’entorn mitjançant el moviment, el nen va assimilant experiències i descobrint l’entorn que l’envolta.
Perquè el nen pugui «sentir» el món del qual forma part, és interessant proporcionar jocs que estimulin els seus sentits des d’edats molt primerenques. S’ha de recordar que, l’objectiu principal del joc és que el nen s’interessi de manera espontània pels materials, aprenent per si mateix les qualitats dels diferents objectes.
En aquest sentit, es proposen exemples d’activitats multisensorials per a l’etapa infantil:
- La panera dels tresors (6 mesos – 2 anys): es tracta de proporcionar a l’infant un cistell rodó amb objectes que li transmetin sensacions diferents i que pugui manipular lliurement. Així, podem introduir sonalls, maraques, pilotes, peces de goma, peluixos, objectes perfumats, caixes, ampolles (buides o amb alguna cosa al seu interior perquè soni), estris de fusta… Aquests hauran d’anar variant a mesura que el nen vagi creixent.
- El racó sensorial (3-6 anys): per explorar amb els cinc sentits. Ha de contemplar totes les capacitats sensorials, i per tant tindrà petits espais dedicats a cada sentit (tauleta, prestatgeria, caixes… segons l’espai de què es disposi). En un espai o compartiment es poden posar fruites i fruits secs, en un altre pots amb diferents espècies i aromes (canyella, pebre, menta, curri…); a terra o en una catifa situar objectes que convidin a la manipulació amb qualitats tàctils diferents (suau-aspre, llis-rugós…); en una caixa es poden posar objectes sonors i instruments musicals; finalment per a la vista, tot tipus de dibuixos, imatges o fotografies (organitzades en àlbum, o amb anelles, en una caixa, sobres….), també es poden introduir lupes, calidoscopis i tot allò que pugui resultar divertit.
Aquestes són només algunes idees, però l’important és fer servir materials i/o joguines que estimulin els sentits, que siguin atractius, resistents i adequats a les necessitats evolutives de l’infant.
No hi ha cap resposta