El dolor és la causa més freqüent de consulta mèdica. L’Associació Internacional per a l’Estudi del Dolor va definir el dolor com «una experiència sensitiva i emocional desagradable, associada a una lesió tissular real o potencial«.

El somni és un analgèsic natural que pot ajudar a controlar i disminuir el dolor. No obstant això, 2 de cada 3 pacients amb dolor crònic pateixen trastorns de son recurrents.

L‘insomni produeix fatiga, cansament, pèrdua d’energia per realitzar les tasques habituals de casa o laborals. Igualment, incrementa la sensació de dolor i produeix irritabilitat.

Els pacients amb dolor crònic presenten una marcada alteració de l’estructura de la son i la seva continuïtat, com increment en els despertars nocturns, disminució de la son profunda i augment en el nombre de moviments corporals.

Tots els dolors, si no es tracten, produeixen trastorns de la son, ja que la vivència del dolor és major a la nit. Durant la nit tenim menys estímuls externs que ens puguin distreure del dolor i tenim més temps per avaluar i pensar sobre el nostre dolor.

Però, com afecta el dolor dormir malament? Quan no dormim prou es produeixen fallades neuronals i desequilibris neuroquímics que poden intensificar i perllongar el dolor. El nostre cervell rep un missatge que el manté alerta i despert davant de qualsevol dolor preexistent.

Quan tenim una correcta higiene de la son i vam dormir bé, ens regenerem a través d’hormones anabòliques que promouen la regeneració dels nostres teixits o el que es coneix com a regeneració tissular. La fibromiàlgia i el dolor oncològic són dues entitats molt importants que promouen l’oxidació tissular, sobretot a les nits.

Recomanacions per dormir millor:

• Disminuir les situacions que promouen estrès o ansietat en les esferes de desenvolupament personal, social o laboral.
  • Cercar sempre el dormir bé a través d’una adequada higiene de son.
  • Disminuir el consum de cafeïna i de teïna.
  • Evitar l’exercici físic després de les 5 pm.

En seguir aquestes recomanacions, li estem enviant un senyal al nostre cervell que ha de descansar i predominen els sistemes de regeneració tissular, de manera que el somni tindrà un efecte analgèsic en l’organisme i ajudarà a millorar la condició de dolor.