Avui us deixem un decàleg per part de la nostra sexòloga Sílvia Pastells, per millorar la comunicació amb la teva parella resolent els possibles «problemes» d’una manera eficaç:

  • Planteja el problema quan l’altre no estigui fent una tasca que impliqui concentració: el moment és important. No mentre l’altre està ocupat, llegint concentrat, molt cansat… Sí en canvi quan estigui banyant-se, rentant plats, relaxat…
  • Comença sempre una mica positiu: no comencis amb una crítica. És més fàcil que ens posem a la defensiva i amb poca disponibilitat si a la primera de canvi ens critiquen. Comença amb un elogi sincer, reforça algun aspecte de la teva parella, reconeix el seu esforç, facilita l’aproximació agradable, l’altre es mostrarà més atent i disposat a escoltar.
  • Descriure el problema que et preocupa atenent a dues condicions: Ser operatiu. És a dir, no siguis gandul i general, com ara «podries fer més coses a casa»; sigues concret i específic, com per exemple: «M’agradaria que els dissabtes t’ocupessis de parar la taula, així jo podria treure el gos». Defineix el que t’agradaria, no el que no t’agrada. El llenguatge positiu que caracteritza les persones enamorades, els reforços i carícies psicològiques, en moltes ocasions es transformen en crítiques en passar el temps.
  • Accepta la teva responsabilitat en el problema: Això evita que l’altre o l’altra se senti culpat o atacat. Per exemple «reconec que ha estat un error meu no haver parlat abans d’això…». Tots dos formeu part del problema i de la solució.
  • Descriu els sentiments que el problema et provoca: Expressar quins sentiments ens crea la situació ajuda a comprendre per què vol canviar-la. Per exemple, «quan ho fas, em sento trist». Responsabilitzat del que sents, fixa’t que dic «em sento» no «em fas sentir».
  • Sigues breu: No hi ha per què repetir diverses vegades el mateix amb diferents paraules o allargar excessivament el plantejament.
  • Deixa el passat, centrat en el present i cap al futur: Fer referència al passat o treure de nou els «draps bruts» del passat, no només no serveix per a res, sinó que desperta mals sentiments. Enfocar l’atenció cap al futur fa que el plantejament sigui constructiu.
  • Parla d’un sol problema alhora: No barregis problemes, dedicar-vos només a un problema cada vegada o us dispersareu i no se solucionarà cap.
  • Parla lentament amb un to de veu baix: D’aquesta manera és difícil no pensar bé en el que s’està dient i en la forma en què es diu. Si estàs molt tens o enfadada no és el teu moment per plantejar el que et preocupa.
  • Planteja alternatives de solució: suggereix formes concretes d’arreglar la situació.
  • Implementa una possible alternativa: No n’hi ha prou en parlar de les dificultats, encara que és un primer pas bàsic. Si ja ho heu plantejat, comenceu provant alguna alternativa i valorant els resultats.

Si necessites ajuda i/o un punt de vista objectiu estem a Clínica Sardenya!

No hi ha cap resposta

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.