«Des de fa un temps sento que no sóc la mateixa persona, en semblo altra. A la feina m’aclaparen de seguida, a les reunions em poso nerviosa i no acaben de sortir del tot bé. Sembla que els meus companys ja no confien tant en el meu criteri. Segur que estic a la corda fluixa i em faran fora. S’acumula la feina tant a l’oficina com a casa, on cada dos per tres discutim per qualsevol cosa, ja no parlem ni ens expliquem el dia a dia. Amb tot això, últimament no paro de sortir i gastar més del que gasto habitualment. Compro, sigui el que sigui. Crec que ho faig per tal de no pensar en els meus problemes, d’evadir-me. No puc més.»

Segurament et sents identificat amb alguna part d’aquest text o coneguis algú que s’hagi sentit així alguna vegada. Problemes que han guanyat terreny i que afecten el dia a dia, on les solucions que has intentat no han donat el resultat que esperaves. Aquestes situacions poden generar estrès, ansietat, símptomes de depressió, etc.

Segons el psicòleg Daniel J. Reidenberg, «Com més aviat rebi ajuda la persona, més fàcil serà bregar amb el problema».

Per quins motius la gent va a consulta?

Els motius de consulta més comuns poden ser des de sentir ansietat, tenir problemes de son, tenir símptomes depressius, duels i pèrdues d’éssers estimats a problemes en les relacions socials, problemes familiars i/o amb la parella… A part d’aquests, hi ha un llarg etcètera de motius pels quals algú pot buscar ajuda professional de forma puntual.

Com saber quan és el moment?

Aquí tens alguns senyals que t’ajudaran a saber quan necessites anar a la recerca d’ajuda professional.

  1. Estàs fent ús de substàncies per fer front als problemes. Quan et trobes a tu mateix fent un ús inadequat de substàncies, com consumir més l’alcohol del que és habitual o prendre ansiolítics de manera automedicada, així com abusar de qualsevol altre medicament o droga, pot ser un senyal que estàs intentant adormir aquests sentiments i alleujar aquest malestar. No tenen per què ser només substàncies additives, també pot ser el fet de comprar compulsivament, jugar a jocs d’atzar, jugar a jocs de rol sense parar…
  2. T’està afectant la feina, on obtens resultats negatius, o en l’àmbit familiar/social/parella/estudis: Els canvis i alts i baixos a la feina avui en dia són constants, però aquelles persones que estan bregant amb problemes emocionals poden sentir-ho més intensament. A més, quan s’està preocupat pels seus propis assumptes es poden presentar dificultats en alguns processos cognitius com mantenir l’atenció, el que comportaria conseqüències en l’àmbit laboral. Així mateix, pots tenir més conflictes en l’àmbit familiar a causa que la comunicació i el que transmets no sigui exactament el que vols dir.
  3. Canvis fisiològics. De la mateixa manera que tenim febre quan tenim grip, també podem presentar símptomes fisiològics quan alguna cosa ens afecta emocionalment. El fet d’estar més o menys cansat, dormir més o menys, així com canvis en la gana, mals de cap continus, marejos, nàusees, mals de panxa, etc., poden ser un senyal d’alguna cosa que et preocupa. Quan s’intenten fer callar emocions, el cos parla per tu, estigues atent al que et diu.
  4. Ja no sents plaer per aquelles activitats que feies prèviament. Pot ser que hagis perdut l’interès i no sentis la diversió que abans t’aportaven algunes activitats plaents com veure els amics, fer esport, anar a prendre alguna cosa… Si estàs desil·lusionat, si sents que ja no tens un propòsit a la vida o sents una sensació general d’infelicitat, veure un terapeuta podria ajudar-te a recuperar la claredat per a començar en una nova direcció.
  5. Els teus éssers estimats i/o amics et comenten que estan preocupats. De vegades, aquells que ens envolten i ens coneixen bé poden veure més fàcilment quan ens passa alguna cosa. Si algú a la teva vida t’ha esmentat que està preocupat per tu o t’ha preguntat si estàs rebent ajuda professional, potser l’has d’escoltar i seguir el seu consell.

Els éssers humans ens adaptem a les circumstàncies en què hem crescut, de manera que hem après a viure i valer-nos segons els nostres aprenentatges d’una manera relativament eficaç, tenint en compte les circumstàncies. Si en algun moment sents que tu, o que una persona del teu entorn no pot resoldre una situació per si sola després d’un temps prudencial intentant-ho per si mateixa, seria recomanable acudir a teràpia.

No hi ha cap resposta

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.