Ens trobem amb les conseqüències de la pandèmia, hàgim passat la Covid-19 com a tal o no.
A consulta ens trobem que veniu molt cansats, amb dolors cervicals, molèsties de l’esquena en general, nerviosos i que referiu mals de cap i inclòs que estrenyeu i grinyoleu molt les dents i que a vegades us maregeu. Per què ens passa tot això?

El cos i la ment s’ha adaptat a una situació de pel·lícula: ens confinem, hi ha males notícies, hi ha restriccions, sembla que la cosa millora i apareixen les vacunes, però de sobte la incidència torna a pujar… i a pesar de tot seguim fent la nostra vida: conciliació laboral i familiar, buscar feina, teletreball… i situacions individuals que ens fan estar neguitosos i preocupats/des.

El bruxisme és la paraula que fem servir per expressar quan grinyolem les dents, sigui durant el dia o a la nit; es produeix quan s’estrenyen les dents de dalt i de baix i a més a més es mouen endavant i endarrere, a vegades de forma conscient i d’altres de forma inconscient. Tot i que a vegades no en som conscients, el fet de tenir bruxisme pot ocasionar, entre altres:

• Dolor a la mandíbula i a la pròpia articulació temporomandibular (ATM).
  • Cefalees.
  • Ansietat.

L’origen no està del tot clar, tot i que el factor desencadenant del qual en parlem més és l’estrès. I aquest any ha estat estressant… oi?

Què podem fer llavors per treballar el bruxisme i les seves conseqüències com el dolor que s’acompanya, la tensió, l’ansietat o inclòs els petits canvis dentals que ens podem trobar?

Des de la fisioteràpia i l’osteopatia valorem la vostra posició i analitzem com us està afectant a nivell dels diferents blocs del cos: el cefàlic, el toràcic i el pelvià. Si estrenyem molt les dents, vol dir que estem posant en tensió la part anterior del coll i sense voler anterioritzem el cap, és a dir, que causem un desequilibri entre la part anterior i posterior de les nostres cervicals. Això pot ocasionar una reorganització de la nostra esquena, de la nostra posició, ja que és una premissa per al nostre cos poder mantenir les funcions vitals correctament i mantenir la mirada horitzontal. Així doncs, apareixen mals de cap en forma de casc, per exemple, el dolor a la pròpia ATM i a les cervicals, però és possible que tota l’esquena s’hi vegi implicada.

Hi ha altres professionals que també us poden ajudar a treballar aquest bruxisme, ja que des d’odontologia us valoraran l’oclusió, la musculatura bucal, la disposició dental… i us donaran les recomanacions pertinents així com que es podran posar en contacte amb nosaltres, les fisioterapeutes i osteòpates, per a poder portar el cas conjuntament.
De la mateixa manera, des de psicologia també us poden donar un cop de mà, ajudant a gestionar allò que us preocupa i treballant el soroll al cap que a vegades tenim i no ens deixa dormir. O sí, però mentre ho fem estrenyem les dents i l’endemà ens llevem amb simptomatologia.

Com veieu, 3 especialitats que us poden ajudar per un mateix motiu, des de perspectives molt diferents, però que van de la mà i que en treballar conjuntament obren portes a la millora i al vostre benestar.
Si pateixes de bruxisme, has detectat que últimament estrenys molt les dents, et diuen que fas soroll a la nit… i inclòs si als teus fills o filles els detectes aquestes mateixes situacions, no dubtis en preguntar i començar el tractament, ja que la salut física a través de la fisioteràpia i l’osteopatia, la salut bucal a través de l’odontologia i la salut mental a través de la psicologia formen un triangle que us acompanyaran i optimitzaran, en general, la vostra salut.